Porada
Odpowiedzialność majątkowa urzędników, czyli wprowadzenie metryki sprawy
Od 7 marca br. zaczęły obowiązywać regulacje określające swoisty sposób identyfikowania osób (urzędników) biorących udział w wydaniu aktu administracyjnego. Jest to kolejny etap formułowania zasad odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych (urzędników) za wyrządzenie obywatelowi (petentowi) szkody w związku z wykonywaniem przez nich czynności służbowych. Aby ustalić odpowiedzialność urzędnika, potrzebna jest bowiem jego identyfikacja, co mają zapewnić metryki prowadzone dla każdej sprawy.
Metryki sprawy mają być prowadzone w ramach wszystkich procedur administracyjnych (w tym także w postępowaniu podatkowym). W opracowaniu tym przedstawiamy skutki wprowadzenia metryk w sprawach podatkowych (tj. zmiany w Ordynacji podatkowej), niemniej warto pamiętać o tym, że tożsama regulacja funkcjonuje w ramach Kodeksu postępowania administracyjnego.
Metryka sprawy
Elementem ułatwiającym dochodzenie przez podatników swoich naruszonych praw z pewnością jest identyfikacja osób, które brały udział przy wydawaniu aktu administracyjnego, na podstawie którego doszło do wyrządzenia szkody. Przed wejściem w życie ustawy o metrykach nie istniał żaden ustawowy obowiązek tworzenia metryki sprawy, która wskazywałaby na to, kto i w jakim kierunku kształtował treść rozstrzygnięcia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right