Od maja 2010 r. łatwiej jest wysłać pracownika do pracy za granicę
Od 1 maja 2010 r. pracownik delegowany za granicę przez polskiego pracodawcę może nadal podlegać ubezpieczeniom społecznym w Polsce przez 24 miesiące (a nie 12 miesięcy). To najważniejsza zmiana, jaką wprowadzają nowe rozporządzenia wspólnotowe Parlamentu Europejskiego i Rady (WE). Również inne zmiany wprowadzone tymi rozporządzeniami ułatwią oddelegowywanie pracowników do pracy za granicę.
Nowe regulacje - rozporządzenie nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. i nr 987/2009 z 16 września 2009 r. - zastąpiły rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. oraz nr 574/72 z 21 marca 1972 r., które dotychczas regulowały kwestie ubezpieczeń osób wysyłanych do pracy do innego państwa członkowskiego UE (EOG).
Nowe rozporządzenia nie zmieniają podstawowej zasady obowiązującej w obrębie wspólnotowej migracji - tzn. objęcia ubezpieczeniami społecznymi w miejscu wykonywania pracy (art. 11 ust. 2(a) rozporządzenia nr 883/2004). Utrzymują jednak w mocy główny wyjątek od tej reguły przewidziany dla pracowników delegowanych do pracy w innym kraju unijnym, według którego wolno im przejściowo pozostać w systemie ubezpieczeniowym państwa wysyłającego. Wyjątek ten dotyczy m.in. pracowników wysłanych przez polską firmę w celu obsługi realizacji kontraktu w innym kraju wspólnotowym zawartego z tamtejszym kontrahentem.