comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-02-13
Obowiązki księgowych w 2004 r.
Odpowiedzialność:
- przedsiębiorcy
- księgowego
- firmy
Przepisy zawarte w ustawie o rachunkowości określają obowiązki i odpowiedzialność za rachunkowość firmy. Odpowiedzialność ta, wbrew powszechnemu mniemaniu, spoczywa na kierowniku jednostki, a nie na zatrudnionym księgowym, któremu powierzono w tej jednostce prowadzenie ksiąg rachunkowych. I to nawet w przypadku, gdy księgowy podpisze odpowiednio skonstruowaną umowę o przeniesieniu na niego odpowiedzialności.
Z jednej strony oznacza to, że przedsiębiorca powinien starannie dobierać osoby zatrudnione na tak odpowiedzialnym stanowisku i być na bieżąco w sprawach tego działu firmy. Z drugiej zaś - księgowi powinni doskonale znać swoje obowiązki, gdyż za uchybienia w tym zakresie grozi im odpowiedzialność określona w różnych przepisach prawa.
Za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Dotyczy to także przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - kierownik jednostki powierzy innej osobie za jej zgodą (art. 4 ust. 5 uor). Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę powinno być stwierdzone w formie pisemnej. W przypadku gdy kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy, a nie została wskazana osoba odpowiedzialna, odpowiedzialność ponoszą wszyscy członkowie tego organu. Zatem odpowiedzialność za rachunkowość firmy będzie się kształtowała inaczej w przypadku księgowego - członka zarządu firmy niż w przypadku księgowego - zatrudnionego pracownika.
Pozostało 83% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right