Prawa i obowiązki organizacji podczas kontroli podatkowej
Zarówno kontrolowanej organizacji, jak i organowi kontrolującemu przysługują w trakcie kontroli podatkowej określone przepisami prawa i obowiązki. O ile jednak organizacji wolno podczas kontroli robić wszystko to, co nie jest zastrzeżone przepisami prawa, o tyle organ kontrolujący ma prawo jedynie do działań wyraźnie określonych w tych przepisach. Jakie zatem obowiązki i jakie prawa ma kontrolowana organizacja pozarządowa?
W praktyce, kontrola podatkowa w organizacji pozarządowej ma miejsce w sytuacji, gdy urząd skarbowy ma podejrzenie, że organizacja nie ujawnia wszystkich swoich przychodów. Źródłami informacji dla urzędu skarbowego mogą być zarówno informacje własne, jak i informacje uzyskiwane od sądów, zdobyte przez wywiad skarbowy, policję i prokuraturę, a także informacje z urzędów miast, gmin oraz banków - i wreszcie donosów.
Katalog podstawowych uprawnień kontrolującego
Od momentu wszczęcia kontroli, kontrolującemu przysługuje wiele uprawnień. Prawa organów kontrolujących określa przede wszystkim art. 286 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Organy kontrolujące mają prawo do:
● wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanej organizacji,
● żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin,
● żądania udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie elektronicznej,
● zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą,
● zabezpieczania zebranych dowodów,
● legitymowania osób zatrudnionych w organizacji w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
● żądania przeprowadzenia spisu z natury,
● przesłuchiwania świadków, pracowników organizacji, osób upoważnionych do reprezentowania organizacji lub prowadzenia jej spraw oraz osób współdziałających z organizacją,