Artykuł
O czym pamiętać przy rozliczaniu leasingu operacyjnego
Zawierając umowę leasingu operacyjnego, napotkamy różnego rodzaju komplikacje związane z rozliczaniem tej umowy. Poniżej wybraliśmy kilka mniej lub bardziej problemowych sytuacji, na które warto zwrócić uwagę.
SŁAWOMIR LIŻEWSKI
Umowa leasingu będzie uznana za umowę leasingu operacyjnego po spełnieniu łącznie warunków określonych w art. 17b ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop).
Umowa została zawarta na czas oznaczony:
● stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat - jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości.
Suma ustalonych w umowie opłat, pomniejszona o należny VAT odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Opłata wstępna - kiedy w koszty
Moment zaliczenia do kosztów opłaty wstępnej (zwanej też opłatą inicjalną lub czynszem zerowym) jest jednym z najczęściej rozstrzyganych problemów przez organy podatkowe wydające interpretacje podatkowe. Dotyczy to zwłaszcza podmiotów prowadzących pełną rachunkowość - nawet jeśli jest to (jak w przypadku organizacji pozarządowych) rachunkowość w uproszczonej formie. Problem polega na tym, czy organizacja może zaliczyć opłatę wstępną jednorazowo w koszty, czy może powinna rozliczać ją w czasie. Przeważa tu pogląd, że podmioty prowadzące księgi rachunkowe powinny rozliczać tę opłatę proporcjonalnie do okresu trwania umowy leasingu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right