Artykuł
Systemy czasu pracy w organizacjach non profit
Obowiązujące przepisy prawa pracy przewidują możliwość zastosowania w organizacjach różnych systemów czasu pracy. Właściwe zastosowanie systemów czasu pracy pozwala na optymalizację efektywności realizacji zadań oraz optymalizację kosztów prowadzonej działalności. Dlatego dobór właściwego systemu powinien odpowiadać charakterowi działalności organizacji, wykonywanych przez pracowników, współpracowników i wolontariuszy zadań, jak również przyjętej w jednostce organizacji pracy.
Magdalena Kasprzak
Do podstawowych obowiązków każdego pracodawcy należy organizowanie pracy w sposób zapewniający:
● pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
● zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie (art. 94 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; dalej: k.p.).
Przyjmuje się, że system czasu pracy przyjęty w jednostce zależy od decyzji pracodawcy. Oczywiście organizacja czasu pracy obowiązująca pracowników powinna odpowiadać rodzajowi świadczonych przez pracodawcę usług i wykonywanej przez pracowników pracy. Nie należy zapominać również, że przepisy k.p. dostosowują organizację czasu pracy do indywidualnych potrzeb pracowników.
UWAGA!
Pracodawcy nie muszą posługiwać się tylko jednym z przyjętych systemów czasu pracy. Dopuszczalne jest łączenie różnych organizacji czasu pracy oraz dostosowywanie ich do indywidualnych potrzeb wybranych pracowników lub ich grup. Dopasowując poszczególne systemy i rozkłady czasu pracy, zwróćmy jednak uwagę, czy ich łączenie będzie zgodne z przepisami.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right