Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-12-01

Jak rozliczać dopłaty do tzw. wypoczynku pod gruszą

W okresie przedświątecznym wielu pracowników (i byłych pracowników) składa wnioski o dofinansowanie ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do tzw. wczasów pod gruszą. Jak rozliczyć takie dopłaty dla pracowników i dla dzieci pracowników? Jak traktować taką dopłatę w przypadku byłego pracownika organizacji non profit, który obecnie przebywa na emeryturze lub rencie? Czy takie świadczenia należy opodatkować i oskładkować? Czy są one opodatkowane VAT?

Właściwe rozliczenie takich dopłat do wypoczynku jest o tyle istotne, że w obowiązującym stanie prawnym podatnik (m.in. pracownik) nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika (pracodawcę) podstawy opodatkowania przychodów ze stosunku pracy - do wysokości zaliczki, do której pobrania obowiązany jest płatnik. Nie ma zatem znaczenia, kto spowodował zaniżenie podstawy naliczania zaliczek na podatek dochodowy. Za błędy w zaliczkach zawsze odpowiada pracodawca (art. 26a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Przejaw działalności socjalnej

Świadczenia w formie m.in. różnych form wypoczynku wchodzą w zakres działalności socjalnej organizowanej przez pracodawcę na rzecz osób uprawnionych (m.in. pracowników i ich dzieci, a także byłych pracowników - obecnie na emeryturze lub rencie). Zakres tej działalności obejmuje również dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00