Obowiązki pracowników organizacji non profit - w pytaniach i odpowiedziach
Zakres podstawowych obowiązków pracownika wynika bezpośrednio z zapisów umowy o pracę. Nie wolno zapominać jednak o ogólnych regulacjach wynikających z przepisów Kodeksu pracy. Poza czynnościami wynikającymi z zajmowania określonego stanowiska u pracodawcy, pracownik zobowiązany jest również przestrzegać powszechnych zasad z zakresu prawa pracy. Co więcej - zlekceważenie ich może spowodować pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności, a nawet jego dyscyplinarne zwolnienie.
Każdy pracownik, niezależnie od miejsca wykonywania pracy, zobowiązany jest do realizacji powierzonych mu zadań. Dotyczy to nie tylko podstawowego zakresu obowiązków służbowych pracownika. Jak wynika z przepisów Kodeksu pracy (dalej: k.p.), pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę (art. 100 k.p.).
DODATKOWO, PRACOWNIK JEST OBOWIĄZANY W SZCZEGÓLNOŚCI:
● przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
● przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
● przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
● dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,