Artykuł
Jak przygotować się do kontroli podatkowej
Przygotowując fundację albo stowarzyszenie do kontroli podatkowej, warto pamiętać o nowościach obowiązujących od 2009 r., przyznających organizacji kilka nowych przywilejów i obowiązków.
Pierwszy etap przygotowania organizacji do kontroli podatkowej to wyznaczenie reprezentanta na czas kontroli. Nie jest to obowiązek, lecz uprawnienie naszej organizacji. Można to zrobić jeszcze przed jakimkolwiek sygnałem ze strony organów podatkowych, że fiskus interesuje się daną fundacją lub stowarzyszeniem.
Wyznaczamy reprezentanta
Reprezentant to osoba, która będzie występować w imieniu organizacji non profit w zakresie dotyczącym kontroli podatkowej. Organizacje non profit mogą - w formie pisemnej - wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie upoważniona do ich reprezentowania () oraz zgłosić tę osobę naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym, wójtowi, burmistrzowi (). W 2009 r. nie ma już wątpliwości, że może być wyznaczonych jednocześnie kilka takich osób. Wykorzystanie procedury wskazania reprezentanta (lub kilku reprezentantów) może być szczególnie przydatne np. w sezonie urlopowym (władze organizacji nie będą dzięki temu musiały przerywać urlopu w związku z kontrolą podatkową), czy też w przypadku większych organizacji, dysponujących oddziałami i jednostkami terenowymi. W przypadku braku takiego wskazania organ podatkowy będzie mógł doręczać pisma związane z kontrolą wybranej przez siebie w sposób arbitralny osobie reprezentującej fundację lub stowarzyszenie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right