Odpowiedzialność za niewpłacone w terminie zaliczki na podatek
Bank nie zrealizował polecenia przelewu w wyznaczonym terminie, w związku z czym zaliczki na podatek dochodowy pracowników fundacji nie wpłynęły na czas na konto urzędu skarbowego. Kto ponosi za to odpowiedzialność? Jak uniknąć takich sytuacji?
Joanna Nowicka
Aby uniknąć takich sytuacji, należy przede wszystkim dokonywać poleceń przelewu w odpowiednim czasie - to jest z odpowiednim wyprzedzeniem, przed upływem terminu zapłaty podatku. Należy również dopilnować prawidłowego wypełnienia zlecenia płatniczego przez osobę do tego wyznaczoną w fundacji (np. specjalistę ds. płac lub księgową). Jeśli chodzi o kwestię odpowiedzialności, to należy sprawdzić, czy osoba odpowiedzialna w fundacji za pobór podatków wywiązała się rzetelnie ze swoich obowiązków i dokonała polecenia przelewu odpowiednio wcześnie oraz prawidłowo wypełniła zlecenie płatnicze. Jeśli bank odmówił wykonania zlecenia płatniczego z ww. powodów - odpowiedzialność za opóźnienie poniesie fundacja. Oczywiście fundacja będzie odpowiedzialna również w sytuacji, gdy odmowa wykonania przelewu przez bank będzie wynikała z braku środków na koncie. Jeżeli natomiast bank nie dotrzyma terminu realizacji polecenia przelewu ze swojej winy, fundacja będzie mogła obciążyć bank odsetkami za zwłokę od zaległości podatkowych od nieprzelanej w terminie kwoty. W tej sytuacji fundacja występuje w roli płatnika, a bank w roli inkasenta (patrz niżej).