Procedura wydawania i prostowania świadectwa pracy po zmianach od 7 września 2019 r.
Od 7 września 2019 r. zmienią się zasady prostowania świadectwa pracy. W ich wyniku zostanie wydłużony z 7 do 14 dni termin, w jakim pracownik będzie mógł wystąpić do pracodawcy oraz do sądu z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Natomiast w razie nieotrzymania świadectwa pracy pracownicy zyskają uprawnienie do wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o wydanie orzeczenia zastępującego świadectwo pracy. Poniżej przedstawiamy nowe zasady wydawania i prostowania świadectwa pracy.
Krok 1. Pracodawca wydaje świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza dalej zatrudniać pracownika
Rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy powoduje konieczność wydania świadectwa pracy. Nie ma w tym przypadku znaczenia sposób zakończenia zatrudnienia ani rodzaj umowy o pracę. Pracodawca wydaje świadectwo pracy bezpośrednio pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika. Upoważnienie może być dostarczone pracodawcy w postaci papierowej lub elektronicznej. Pracodawca powinien wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza podpisać z nim nowej umowy o pracę w ciągu 7 dni od rozwiązania dotychczasowego stosunku pracy. W takim przypadku wydanie świadectwa pracy powinno nastąpić niezwłocznie. W praktyce przyjmuje się, że niezwłoczne wydanie świadectwa pracy oznacza jego wystawienie w ostatnim dniu zatrudnienia.