Porada
Jak oskładkować umowy zlecenia po zmianach od 1 stycznia 2016 r.
Przedsiębiorców i ubezpieczonych wykonujących umowy zlecenia czekają duże zmiany przepisów o ubezpieczeniach społecznych i ubezpieczeniu zdrowotnym. Będą one dotyczyły objęcia od 1 stycznia 2016 r. obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi zleceniobiorców wykonujących pracę na podstawie więcej niż jednej umowy, a także posiadających inne tytuły do tych ubezpieczeń.
W wyniku zmian dotyczących warunków objęcia obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi umów zlecenia i innych umów, do których stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, może się okazać, że zatrudnienie na tej podstawie będzie mniej opłacalne pod względem ponoszonych kosztów. Na pewno stanie się tak, jeżeli ubezpieczony nie ma innych obowiązkowych tytułów do ubezpieczeń emerytalno-rentowych lub nie osiąga z nich przychodów stanowiących podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto tego rodzaju zatrudnienie może stać się mniej atrakcyjne dla samych zleceniobiorców.
Pomimo wprowadzenia niekorzystnych dla przedsiębiorców zmian dotyczących oskładkowania umów zlecenia zawieranie umów cywilnoprawnych, w tym umów zlecenia, nadal w pewnym zakresie będzie tańszym rozwiązaniem. Zatrudnionym na umowy cywilnoprawne nie przysługują bowiem uprawnienia pracownicze, takie jak np. urlop wypoczynkowy czy prawo do minimalnego wynagrodzenia.
1. Umowa zlecenia - kiedy można ją podpisać
Umowa zlecenia podlega przepisom Kodeksu cywilnego. Polega ona na tym, że przyjmujący zlecenie, tj. zleceniobiorca, zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie, tj. zleceniodawcy (art. 734 § 1 Kodeksu cywilnego). Czynnością prawną jest np. zawarcie umowy bądź reprezentowanie zleceniodawcy przed organami sądowymi lub administracyjnymi.
Mimo że definicja umowy zlecenia nie obejmuje zleceń dotyczących wykonywania faktycznych czynności, w praktyce tę umowę często stosuje się także do takich właśnie czynności, polegających np. na sprzątaniu pomieszczeń biurowych, roznoszeniu ulotek czy testowaniu określonego programu komputerowego. Przepisy dotyczące umów zlecenia należy bowiem stosować do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami (art. 750 Kodeksu cywilnego).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right