Porada
Na czym polegają zmiany w uprawnieniach rodzicielskich dla pracowników budżetowych
Od 2 stycznia 2016 r. zacznie obowiązywać nowelizacja Kodeksu pracy, która wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i ojcowskich. W przypadku pracowników sfery budżetowej kwestie związane z uprawnieniami rodzicielskimi nie są jednak, w przeważającej części, regulowane przepisami szczególnymi. Oznacza to, że nowe przepisy będą miały bezpośrednie przełożenie również na prawa i obowiązki tej grupy zatrudnionych. Ponadto zostały wprowadzone zmiany do poszczególnych pragmatyk służbowych, przede wszystkim dostosowując je do nowych reguł udzielania urlopów.
ZMIANY 2016
W wyniku nowelizacji przepisów o urlopach związanych z rodzicielstwem do Kodeksu pracy wprowadzono nowe pojęcia ubezpieczonej matki dziecka, ubezpieczonego ojca dziecka, pracownika - innego członka najbliższej rodziny i ubezpieczonego - innego członka najbliższej rodziny. Ma to na celu korzystanie z uprawnień rodzicielskich przede wszystkim wtedy, gdy jeden z rodziców jest pracownikiem, a drugi np. prowadzi własną działalność gospodarczą.
Mimo że te zmiany pozornie nie odnoszą się do pracowników sfery budżetowej, warto o nich pamiętać ze względu na fakt, że pracodawcy mogą spotkać się z tymi pojęciami w przypadku dzielenia się urlopami przez rodziców dziecka, z których jeden może być ich pracownikiem, a drugi - osobą ubezpieczoną z innego tytułu.
Urlopy rodzicielskie
Obecnie pracownica może w terminie 14 dni po porodzie złożyć wniosek o udzielenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego w pełnym wymiarze, a bezpośrednio po nim urlopu rodzicielskiego. W tym zakresie nowelizacja wprowadza dwie zmiany.
UWAGA!
W wyniku nowelizacji przepisów od 2 stycznia 2016 r. dodatkowy urlop macierzyński zostanie włączony do urlopu rodzicielskiego.
Pierwsza, najważniejsza, to likwidacja dodatkowego urlopu macierzyńskiego, a w zasadzie samej instytucji tego urlopu, ponieważ urlop ten został wliczony do nowego urlopu rodzicielskiego. Druga zmiana polega na wydłużeniu terminu złożenia wniosku o taki urlop do 21 dni.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right