Jak wypełnić wniosek o wydanie europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego
Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ) jest imiennym dokumentem potwierdzającym prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych na terenie krajów członkowskich UE/EFTA. Wniosek o wydanie karty EKUZ ubezpieczony składa w oddziale NFZ. Pracodawca występując o karty EKUZ dla pracowników oddelegowanych, zamiast indywidualnych wniosków o wydanie karty może przesłać pismo zawierające wykaz ubezpieczonych, którzy będą wykonywali na jego rzecz pracę w innym państwie członkowskim.
Prawo do otrzymania EKUZ mają ubezpieczeni oraz członkowie ich rodzin, którzy będą przebywać czasowo w innym państwie UE w związku z:
● wyjazdem turystycznym,
● wyjazdem do pracy (oddelegowaniem),
● podróżą służbową,
● podjęciem nauki lub
● odwiedzinami rodziny bądź znajomych.
Warunkiem otrzymania imiennej karty EKUZ jest posiadanie aktualnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Dokumenty niezbędne do wydania karty EKUZ
Obowiązują 3 rodzaje wniosku o wydanie karty. Dana osoba powinna wybrać formularz właściwy dla posiadanego przez nią statusu. Są to wnioski: