Dofinansowanie do zatrudniania bezrobotnych na podstawie nowych przepisów - poradnik dla pracodawcy
Od 27 maja 2014 r. pracodawcy, którzy zatrudnią bezrobotnych, mogą korzystać z większości nowych form wsparcia. Wsparcie dotyczy zarówno kosztów kursów i szkoleń takich osób, jak i kosztów ich wynagrodzenia oraz składek na ubezpieczenia społeczne opłacanych przez pracodawcę. Ponadto w przypadku bezrobotnych do 30. roku życia oraz 50+ pracodawca może uzyskać 12-miesięczne zwolnienie z opłacania składek na FP i FGŚP.
Pracodawcy, którzy zdecydują się na pozyskanie dofinansowania od 27 maja 2014 r., tak jak dotychczas, muszą spełnić wymagania dotyczące m.in. utrzymania zatrudnienia skierowanych bezrobotnych po okresie refundacji. Ponadto wprowadzono kilka nowych instrumentów aktywizacji zawodowej bezrobotnych i pracodawców w postaci m.in. grantów, bonów, pożyczek.
Wiele zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej ustawa o promocji zatrudnienia) jest związanych z wdrożeniem reformy sieci EURES prowadzonej przez Komisję Europejską (sieć współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na rynku pracy wspierająca mobilność w zakresie zatrudnienia na poziomie międzynarodowym w krajach UE, a także w Norwegii, Islandii, Lichtensteinie oraz w Szwajcarii). Celem reformy jest przekształcenie sieci EURES w efektywny i wydajny instrument zatrudnieniowy koncentrujący się szczególnie na pośrednictwie pracy, potrzebach pracodawców oraz integracji mobilnych pracowników.
Zmiana definicji ustawowych
Nowelizacja przepisów o promocji zatrudnienia od 27 maja 2014 r. zmieniła dotychczas stosowane definicje i uchyliła niektóre pojęcia. Słowniczek zawarty w art. 2 ustawy o promocji zatrudnienia jest bardzo istotny, gdyż poszczególne określenia w nim zawarte należy rozumieć dokładnie w taki sposób, w jaki zostały zdefiniowane.
Skutki zmian definicji w ustawie o promocji zatrudnienia
Definicje wymienione w art. 2 ustawy o promocji zatrudnienia | Przed zmianą |