Przeprowadzanie badania stanu trzeźwości pracownika
Pracodawca ma prawo przeprowadzić badanie stanu trzeźwości pracownika alkomatem tylko za jego zgodą. W razie braku takiej zgody o przeprowadzenie badania stanu trzeźwości pracownika może poprosić odpowiednie organy (np. Policję).
Obowiązek zachowania trzeźwości przez pracownika nie został wprost wskazany w żadnym przepisie prawa pracy. Wynika on jednak z istoty stosunku pracy. Pracownik powinien wykazywać się gotowością do wykonywania pracy, w tym gotowością psychofizyczną. Ponadto obowiązek zachowania trzeźwości można pośrednio wywieść z ogólnych podstawowych kodeksowych obowiązków pracowniczych, takich jak z obowiązku sumiennego i starannego wykonywania pracy (art. 100 § 1 Kodeksu pracy) oraz obowiązku przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 100 § 2 pkt 3 Kodeksu pracy). Zachowanie przez pracownika trzeźwości jest niezwykle istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa funkcjonowania zakładu pracy oraz innych pracowników.
UWAGA!
Pracodawca ma obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, który stawił się do niej w stanie po spożyciu alkoholu.
Kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia pracownika do pracy, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po spożyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy (art. 17 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi). Okoliczności będące podstawą tej decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości.