Postępowanie płatnika w przypadku złożenia przez pracownika błędnego oświadczenia o podstawie składek ZUS
Płatnik składek nalicza w roku kalendarzowym swoim ubezpieczonym składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na fundusz emerytur pomostowych tylko do wysokości rocznej podstawy wymiaru składek, która w 2014 r. wynosi 112 380 zł. Ubezpieczony mający kilka tytułów do ubezpieczeń jest zobowiązany powiadomić swoich pracodawców o przekroczeniu rocznej podstawy. Jeżeli oświadczenie zostanie przez ubezpieczonego błędnie wypełnione, to będzie musiał zwrócić kwotę nieopłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wraz z odsetkami.
Jeżeli płatnik składek jest jedynym pracodawcą dla danego pracownika, to na podstawie własnej dokumentacji płacowej ma możliwość sprawdzania na bieżąco wysokości wynagrodzenia pod kątem limitu 30-krotności. Inaczej sytuacja wygląda, gdy pracownik ma jeszcze inne miejsca pracy, z których osiąga przychody. Do ustalenia rocznej podstawy wymiaru składek sumuje się bowiem wszystkie przychody pracownika podlegające oskładkowaniu, uzyskane od każdego z płatników. Zatem w takiej sytuacji ubezpieczony ma obowiązek kontrolować, czy kwota ograniczenia została już osiągnięta. Jeśli tak, zawiadamia o tym wszystkich swoich płatników składek (art. 19 ust. 6 ustawy systemowej). Wówczas płatnicy, na podstawie złożonego przez pracownika oświadczenia, zaprzestają naliczania i przekazywania na konto ZUS składek emerytalnej i rentowych (art. 16 ustawy systemowej).