Artykuł
Zgłoszenie niani do ZUS - instrukcja dla płatnika
Rodzice, którzy zdecydują się na zatrudnienie niani, mogą podpisać z nią tzw. umowę uaktywniającą. Uzyskają wtedy możliwość sfinansowania z budżetu państwa części, a w niektórych przypadkach nawet całości składek na jej ubezpieczenia społeczne. Takie rozwiązanie wprowadzono od 1 października 2011 r.
Zakres finansowania składek za nianie jest zależny od wysokości wynagrodzenia, na jakie umówią się strony podpisujące umowę uaktywniającą - czyli niania i rodzice zatrudniający ją do opieki nad swoim dzieckiem. Jeżeli wynagrodzenie nie przekroczy kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, wówczas całość składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, wypadkowe oraz zdrowotne opłaci za nianię ZUS. Przepisy tzw. ustawy żłobkowej przewidują dla rodziców zatrudniających nianię również inne ułatwienia - m.in. zwalniają ich z obowiązku comiesięcznego składania do ZUS dokumentacji rozliczeniowej. Regulacje te mają ułatwić łączenie obowiązków rodzicielskich z pracą zawodową, a także spowodować wyjście niań z tzw. szarej strefy.
Rodzic zatrudniający nianię na podstawie umowy uaktywniającej staje się jednocześnie płatnikiem składek na ubezpieczenia niani. Z chwilą zawarcia umowy uaktywniającej z nianią musi dopełnić następujących obowiązków formalnych:
Krok 1. Zgłoszenie płatnika
W terminie 7 dni od dnia zatrudnienia niani rodzice muszą zgłosić się do ZUS jako płatnicy składek. Będzie na nich wówczas spoczywał obowiązek zgłoszenia i wyrejestrowania niani, a także rozliczania za nią składek w okresie trwania ubezpieczenia. Zgłoszenie płatnika składek następuje przez złożenie w ZUS formularza ZUS ZFA. Jeżeli taka będzie wola rodzica, formularz ZUS ZFA wypełni za rodzica pracownik ZUS, a następnie odda mu do przeczytania, sprawdzenia i podpisu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right