Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-02-07

Kiedy pracownik ma obowiązek zwrotu pobranego zasiłku

Ustalenie, że pracownik otrzymał zasiłek, który mu się nie należał lub którego wysokość została zawyżona, nie jest równoznaczne z obowiązkiem zwrócenia tego zasiłku przez pracownika. Czasem to pracodawca musi zwrócić ZUS tę nadpłatę. Obowiązek zwrotu i prawidłowych rozliczeń z tego tytułu zależy od tego, czy w danej sytuacji zasiłek można uznać za świadczenie nienależnie pobrane czy za bezpodstawnie wypłacone.

Pracodawcy często nie zdają sobie sprawy, jak daleko idące konsekwencje ma powyższe rozróżnienie na wypłatę bezpodstawną i wypłatę nienależną. W uproszczeniu, z bezpodstawną wypłatą mamy do czynienia wtedy, gdy to pracodawca wypłacający świadczenie popełni błąd i nadpłaci zasiłek, natomiast nienależna wypłata świadczenia następuje w razie celowego działania lub zaniechania pracownika prowadzącego do wypłaty zasiłku, który nie przysługuje.

Świadczenie nienależnie pobrane

Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się:

● świadczenia wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenie była pouczona o braku prawa do ich pobierania,

● świadczenia przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd organu wypłacającego świadczenia przez osobę pobierającą świadczenie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00