Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-12-13

Kiedy ZUS może zażądać zwrotu nienależnie pobranej emerytury lub renty?

Osoba, której wypłacono emeryturę lub rentę, jest zobowiązana do zwrotu tego świadczenia, jeśli okaże się, że pobrała ją nienależnie. Świadczenie jest uznawane za nienależnie pobrane w trzech przypadkach.

Świadczenie jest pobrane nienależnie wtedy, gdy zostało wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie lub zawieszenie do niego prawa albo wstrzymanie jego wypłaty w całości lub w części. Osoba, która pobrała takie świadczenie, musi zostać wcześniej pouczona o okolicznościach pozbawiających prawa do świadczenia w całości lub w części. Pouczenie takie może znajdować się w decyzji przyznającej świadczenie lub w innym dokumencie (np. na formularzu wniosku o przyznanie świadczenia).
Przykład
ZUS przyznał studentowi rentę rodzinną po ojcu do 30 września 2006 r. na podstawie zaświadczenia z uczelni, potwierdzającego fakt nauki. Po zaliczeniu pierwszego semestru student - rencista zrezygnował z nauki i w kwietniu 2005 r. został skreślony z listy studentów. Jednak powiadomił o tym ZUS dopiero w listopadzie 2005 r., składając zaświadczenie z uczelni o skreśleniu z listy studentów. Na tej podstawie ZUS wstrzymał wypłatę renty rodzinnej od grudnia 2005 r. oraz wydał decyzję ustalającą kwotę nienależnie pobranego świadczenia - renty rodzinnej wypłaconej za okres od 1 maja 2005 r. do 30 listopada 2005 r. Prawo do renty rodzinnej dla osoby powyżej 16. roku życia jest bowiem uzależnione od kontynuowania nauki w szkole. Taka informacja oraz pouczenie o obowiązku świadczeniobiorcy do powiadomienia ZUS o okolicznościach mających wpływ na wypłatę świadczenia znajduje się w decyzji ustalającej prawo do renty rodzinnej.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00