comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-07-02
Jak prawidłowo wypełnić zaświadczenie ZUS Rp-7?
Wysokość emerytury, renty oraz kapitału początkowego jest w dużej mierze uzależniona od wysokości zarobków osiąganych przez osobę występującą o świadczenie w latach, które wskazała do obliczenia podstawy wymiaru świadczenia. Istotną rolę w ustalaniu wysokości świadczenia odgrywa więc płatnik składek, którego obowiązkiem jest prawidłowe wykazanie zarobków osiąganych przez pracownika, w tym poprawne wypełnienie zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7.
Informacje o zarobkach sprzed 1 stycznia 1999 r., od których zostały odprowadzone składki na ubezpieczenie społeczne, ZUS posiada tylko w nielicznych przypadkach (chodzi głównie o mniejsze zakłady pracy, zatrudniające do 19 pracowników, które rozliczały się z ZUS za pomocą tzw. deklaracji imiennych). Zwykle więc udowodnienie wysokości osiąganego wynagrodzenia spoczywa na zainteresowanej osobie. W tym celu ustawodawca nałożył na większość płatników składek obowiązek wydawania zaświadczeń potwierdzających te dane. Taki obowiązek mają pracodawcy oraz inni płatnicy składek, oprócz zleceniodawców, osób fizycznych zatrudniających pracowników, niewypłacających świadczeń z ubezpieczenia chorobowego oraz płatników składek, którzy opłacają składkę za siebie i osoby współpracujące.
Zaświadczenie potwierdzające wysokość zarobków osoby ubiegającej się o emeryturę, rentę lub ustalenie kapitału początkowego jest wystawiane na specjalnie przygotowanym przez ZUS formularzu o symbolu ZUS Rp-7. Wystawia się je, co do zasady, na podstawie dokumentacji płacowej (list płac, kart zbiorczych płac oraz innej dokumentacji).
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
Szkolenie
Książka