Artykuł
Polisy a składki na ubezpieczenia
Polisy a składki na ubezpieczenia
Pracodawcy coraz częściej wykupują dla zatrudnionych pracowników polisy na życie. Część kosztów ponoszonych przez pracodawcę z tego tytułu zwolniona jest z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i w konsekwencji na ubezpieczenie zdrowotne. Rozliczenia tych składek nastręczają pracodawcom wiele trudności. Niniejszy artykuł wyjaśnia wątpliwości najczęściej zgłaszane przez pracodawców.
Aby zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu zawartych umów na życie nastąpiło, musi zostać spełnionych wiele warunków. Zostały one określone w obowiązującym od 1 stycznia 1999 r. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.). Zgodnie z rozporządzeniem, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią m.in. (§ 2 pkt 31) koszty opłacania przez pracodawcę składek z tytułu zawartej lub odnowionej przed 9 lipca 1998 r. umowy ubezpieczenia na życie na rzecz pracownika, dotyczącej ryzyk grup 1 oraz 35 działu I wymienionego w załączniku do ustawy z 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. z 1996 r. Nr 11, poz. 62 ze zm.).