comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-07-05
Doręczanie pism urzędowych
Przepisy dotyczące doręczania odgrywają bardzo ważną rolę wśród całokształtu przepisów proceduralnych. Doręczenie należy do czynności, z których dokonaniem przepisy wiążą określone skutki prawne. Od prawidłowości doręczenia pisma (wezwania, postanowienia, decyzji itp.) zależy odpowiedź na pytanie, czy określone czynności organów administracji wywołały pożądane skutki prawne.
Zgodnie z art. 39 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) organ administracji doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. Jednak następstwa wynikające z wadliwego dokonania doręczenia obciążają wspomniany organ, a nie wybrany podmiot (por. wyrok NSA, sygn. akt I SA/Lu 1389/97).
O ile korzystanie z pośrednictwa urzędów pocztowych i własnych pracowników nie budzi zastrzeżeń, o tyle wątpliwości rodzi sposób doboru „innych doręczycieli”. Z uwagi na brak szczegółowych regulacji odnośnie do tej materii, należy podzielić stanowisko Ministerstwa Finansów, z którego wynika, że osoby zatrudnione do tego typu prac powinny spełniać określone warunki dotyczące wiarygodności i rzetelności, a sam tryb dostarczania pism musi być odpowiednio nadzorowany, aby uniknąć ewentualnych nieprawidłowości (pismo ON-7-0353-24- -ME/96 z 15 kwietnia 1996 r.). Artykuł 144 Ordynacji podatkowej nie wprowadza w swoich postanowieniach istotnych modyfikacji wskazanej zasady. Jedynie krąg podmiotów dokonujących doręczenia został ograniczony do własnych pracowników, innych upoważnionych osób oraz pośrednictwa urzędów pocztowych.
Pozostało 86% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right