Jak ustalić wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. trzynastki dla pracowników sfery budżetowej
Pracownikom sfery budżetowej po przepracowaniu roku, lub w szczególnych przypadkach krótszego okresu, przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. trzynastka. Ma ono charakter gratyfikacji za nienagannie i efektywnie przepracowany rok kalendarzowy.
Kiedy przysługuje prawo do "trzynastki"
Warunkiem otrzymania tzw. trzynastej pensji w pełnej wysokości jest przepracowanie całego roku kalendarzowego u danego pracodawcy. Zdaniem Sądu Najwyższego wyrażonym w uchwale z 25 lipca 2003 r. (sygn. akt III PZP 7/03 r., OSNP 2004/2/26), przepracowanie, w rozumieniu ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, oznacza faktyczne (efektywne) wykonywanie pracy, a nie jedynie pozostawanie w stosunku pracy. Prawa do "trzynastki" w pełnej wysokości nie pozbawia jedynie korzystanie z urlopu wypoczynkowego. Każda inna usprawiedliwiona nieobecność pracownika w pracy może skutkować pozbawieniem pracownika prawa do dodatkowego wynagrodzenia w pełnej wysokości.
PRZYKŁAD
Staż pracy pracownika zatrudnionego w firmie X wynosi 3 lata. W 2011 r. pracownik korzystał z dni wolnych na opiekę nad dzieckiem oraz przez miesiąc chorował. Zarówno choroba, jak i dni wolne z tytułu opieki nad dzieckiem są okresami usprawiedliwionych zwolnień od pracy. Mimo że okresy te są zaliczane do ogólnego stażu pracy pracowników, nie będą jednak traktowane jak okresy przepracowane w rozumieniu ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym. W związku z tym pracownik nie nabędzie prawa do "trzynastki" w pełnej wysokości.