Porada
Kontrakt menedżerski
Paulina Bramson
ekspert ds. płac, wykładowca
Marta Jendrasik
ekspert ds. kadr, wykładowca
Kontrakt menedżerski jest umową nienazwaną, do której na podstawie art. 750 Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia. Zazwyczaj jest to umowa o zarządzanie zawarta pomiędzy właścicielem przedsiębiorstwa, organem nadzorczym albo osobą reprezentującą pracodawcę a menedżerem. Przedmiotem świadczenia będzie zarządzanie określoną jednostką organizacyjną, np. przedsiębiorstwem lub jego częścią.
Brak wyraźnych regulacji prawnych dotyczących kontraktów menedżerskich powoduje, że w praktyce osoby sprawujące kierownicze stanowiska związane z zarządzaniem zatrudniane są na podstawie umowy o pracę, a także umowy prawa cywilnego na warunkach umowy zlecenia.
Treść zawartej z menedżerem umowy w rozumieniu Kodeksu cywilnego jest zależna od woli stron, które ją kształtują. Kontrakt, co do zasady, jest umową świadczoną osobiście o charakterze odpłatnym. Menedżer zobowiązuje się do starannego działania polegającego na działaniach zmierzających do osiągnięcia jak najlepszego wyniku finansowego zarządzanego przez niego przedsiębiorstwa. Rodzi się pytanie: dlaczego nie jest to umowa rezultatu? Jest tak dlatego, że wyniki jego pracy często są uzależnione od sytuacji ekonomicznej lub gospodarczej w kraju. Zawierane kontrakty często zawierają klauzule dotyczące zakazu konkurencji.
PODSTAWY PRAWNE
Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) - art. 13 pkt 7, art. 13 pkt 9, art. 22 ust. 9 pkt 5, art. 41 ust. 1, art. 41a, zwana dalej ustawą PDOF
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right