Umowa zlecenia
Umowę zlecenia zaliczamy do tzw. umów nazwanych. Podlega ona przepisom Kodeksu cywilnego. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie (zleceniobiorca) zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (zleceniodawca). Czynnością prawną jest np.:
● zawarcie umowy,
● złożenie innego oświadczenia woli bądź
● reprezentowanie zleceniodawcy przed organami sądowymi lub administracyjnymi.
Mimo że ścisła definicja umowy zlecenie nie obejmuje zleceń dotyczących wykonywania faktycznych czynności, to w praktyce tę umowę często stosuje się także w odniesieniu do takich właśnie czynności, polegających np. na sprzątaniu pomieszczeń biurowych, roznoszeniu ulotek czy testowaniu określonego programu komputerowego. Przepisy dotyczące umów zlecenia stosujemy bowiem do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami (art. 750 k.c.).
Zawarcie umowy zlecenia następuje z chwilą złożenia zgodnego oświadczenia woli przez dającego i przyjmującego zlecenie. Umowa zlecenia, wskutek której dochodzi do nawiązania między jej stronami stosunku cywilnoprawnego, jest umową starannego działania.
Sformułowanie "umowa starannego działania" oznacza, że o wywiązaniu się z umowy nie decyduje jej efekt, ale odpowiednie wykonywanie czynności oraz dołożenie należytej staranności w realizowaniu określonych działań (np. adwokat zobowiązuje się do starannego prowadzenia sprawy swojego klienta, ale nie zobowiązuje się do jej wygrania).
W umowie starannego działania liczy się dołożenie należytej staranności przy jej realizowaniu, a nie osiągnięty efekt.
1. Obowiązki stron umowy zlecenia
Stronami umowy zlecenia mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Obowiązki zleceniodawcy i zleceniobiorcy
Obowiązki zleceniodawcy | Obowiązki zleceniobiorcy |
Zapłata wynagrodzenia za wykonaną pracę (nie dotyczy to umów zlecenia, które są bezpłatne) | Wykonanie z należytą starannością umówionych czynności na rzecz dającego zlecenie |