Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-29

Leksykon kadrowo-płacowy

Wstęp

"Leksykon kadrowo-płacowy" zawiera najważniejsze hasła z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Każde hasło składa się z ogólnej definicji oraz części obejmujących następujące zakresy tematyczne:

● prawo pracy,

● wynagrodzenia,

● podatki dochodowe,

● ubezpieczenia,

● zasiłki,

● emerytury i renty.

Taki podział ma na celu uporządkowanie często obszernych informacji dotyczących danego hasła i w konsekwencji ułatwienie korzystania z Leksykonu.

Przykładowo hasło "Zwolnienie" oprócz definicji ogólnej zawiera kompleksowe omówienie zagadnienia pod kątem prawa pracy, wynagrodzeń, podatków dochodowych oraz zasiłków. W ten sposób Czytelnik może łatwiej odnaleźć interesujące go informacje, dotyczące danego hasła.

"Leksykon kadrowo-płacowy" uwzględnia wszystkie nowelizacje przepisów, a także orzecznictwo i najnowszą praktykę PIP i ZUS.

A

Akta osobowe

Zbiór dokumentów pracowniczych dotyczących nawiązania, przebiegu i zakończenia stosunku pracy.

W prawie pracy

Pracodawca jest zobowiązany do prowadzenia dla każdego pracownika akt osobowych. Akta osobowe pracownika składają się z trzech części i obejmują:

● w części A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, np. świadectwa pracy z poprzednich miejsc pracy, świadectwo ukończenia szkoły, kwestionariusz osobowy,

● w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, np. umowa o pracę, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia bhp, dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wymierzeniem kary porządkowej,

● w części C - dokumenty związane z zakończeniem stosunku pracy, np. oświadczenie o wypowiedzeniu umowy, kopia świadectwa pracy.

Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w sposób chronologiczny oraz ponumerowane.

Pracodawca przechowuje w aktach osobowych odpisy lub kopie składanych przez pracownika dokumentów, a oryginałów może żądać tylko do wglądu albo sporządzenia z nich kopii.

Akta osobowe powinny być przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób nieupoważnionych. Zawierają one bowiem dane osobowe pracowników.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00