Jak u pracodawcy może być przeprowadzony wybór przedstawiciela załogi
Nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca czasu pracy przewiduje (np. przy wprowadzaniu w firmie wydłużonych okresów rozliczeniowych) jako jedno z rozwiązań porozumienie pracodawcy z przedstawicielami załogi wybranymi w trybie przyjętym u pracodawcy. Wyborem przedstawiciela powinni być zainteresowani pracownicy, jednak pracodawca może podjąć inicjatywę wyboru takiej osoby. Pracodawca nie może jednak wskazać przedstawiciela załogi samodzielnie ani nakazać jego wyboru.
Przepisy prawa pracy często nakazują uzgodnić pewne kwestie z tzw. przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Jest tak m.in. przy ustalaniu regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (art. 8 ust. 2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych), zawieraniu porozumień o zawieszeniu stosowania przepisów prawa pracy (art. 9 § 2 Kodeksu pracy, dalej k.p.), regulaminu telepracy (art. 67 § 4 k.p.), czy też po ostatnich zmianach przy wprowadzaniu przerywanego czasu pracy (art. 139 § 3 k.p.), dłuższych okresów rozliczeniowych i ruchomego czasu pracy (art. 150 § 3 k.p.). Zazwyczaj ma to miejsce w sytuacji, gdy u pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe. Przepisy nie przewidują przy tym żadnych konkretnych reguł w zakresie wyboru przedstawiciela lub przedstawicieli.