Artykuł
NARUSZENIE WIZERUNKU FIRMY
w granice dopuszczalnej krytyki pracodawcy
Piotr Górny
w konflikt z przełożonym
w ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa
w wygląd pracowników - stroje służbowe
Dbanie o wizerunek firmy rozumiane jako świadome kształtowanie jej pozytywnej opinii, zarówno wewnątrz, jak i wobec otoczenia zewnętrznego, należy do podstawowych obowiązków pracowniczych. Jego naruszenie skutkuje odpowiedzialnością pracownika, który je naruszył.
Każdy pracownik jest zobowiązany dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.). W pojęciu "dobro zakładu pracy" mieści się także wizerunek firmy, który w pewnych swoich aspektach (np. logo firmy, znaki towarowe produktów) stanowi wręcz składnik majątku ujmowany w bilansie przedsiębiorstwa.
Dbałość o dobro zakładu pracy (o wizerunek firmy) to nie tylko sumienne i staranne wykonywanie pracy, ale również i obowiązek podejmowania działań kształtujących lub ugruntowujących pozytywne wyobrażenie o firmie, a także powstrzymania się od ujawnienia informacji mogących narazić pracodawcę na szkodę.
Oczywiście stopień wpływu poszczególnych pracowników na wizerunek firmy może być znacząco różny - inny w przypadku np. prezesa czy dyrektora marketingu, a inny w przypadku np. pracownika fizycznego. Nie zmienia to faktu, że pracodawca może od każdego zatrudnionego wymagać przestrzegania zasad określonych przez firmę w tym zakresie.
Wygląd pracowników - wizytówką firmy
Najbardziej "widzialnym" dla otoczenia przejawem kształtowania wizerunku firmy przez pracowników są różnego rodzaju firmowe stroje służbowe.
Kwestia ta była rozstrzygana pod kątem podatkowym przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w uzasadnieniu wyroku z 6 maja 1998 r. (SA/Sz 1412/97, niepubl.) stwierdził wręcz, że reklamą firmy może być wygląd jej pracowników.
Stan faktyczny
W tej sprawie spór dotyczył opodatkowania zakupu przez firmę ubiorów służbowych dla swoich pracowników, w sytuacji gdy pracodawca zarządzeniem wewnętrznym wprowadził obowiązek używania jednolitego stroju w pracy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right