Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-03-14

Organizacja I funkcjonowanie rady pracowników w firmie

● ustalenie liczby zatrudnionych

Katarzyna Tomaszewska

● tryb pracowniczy powoływania rady

● przywileje członków rady

● zakres informacji i konsultacji

Rada pracowników jest organem przedstawicielskim powołanym u pracodawców zatrudniających powyżej 50 osób. Pracodawca ma obowiązek informowania pracowników m.in. o stanie zatrudnienia oraz konsultowania z nimi planowanych zmian w zakładzie pracy.

Obowiązek informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji został na Polskę nałożony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/14/WE z 11 marca 2002 r. (DzUrz WE L 80 z 23.03.2002 r., s. 29-34). Niemniej jednak tworzona w pośpiechu ustawa nie tylko nie ułatwiła dialogu między pracodawcą a pracownikami, ale przez wiele niejasności i rozbieżności wręcz go utrudniła. Ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550; dalej zwana ustawą o radach pracowników) obowiązuje niemal 3 lata i w tym czasie zdołano już wypracować pewne schematy, które rzeczywiście umożliwiają tworzenie i funkcjonowanie rad pracowników w zakładach pracy.

Rada pracowników to organ, którego celem jest przekazywanie informacji i przeprowadzanie konsultacji w kwestiach najważniejszych dla pracowników. Informowanie to przekazywanie radzie pracowników danych w sprawach dotyczących pracodawcy umożliwiających zapoznanie się z daną sprawą (art. 2 pkt 2 ustawy o radach pracowników). Konsultacje obejmują natomiast wymianę poglądów oraz podjęcie dialogu pomiędzy pracodawcą a radą pracowników (art. 2 pkt 3 ustawy o radach pracowników).

Pojęcie pracodawcy

Obowiązek tworzenia rad pracowników dotyczy tych pracodawców, którzy wykonują działalność gospodarczą i zatrudniają co najmniej 50 pracowników (art. 1 ust. 2 ustawy o radach pracowników). Ponieważ ustawa nie zawiera dokładnej definicji "wykonywania działalności gospodarczej", ani nie odsyła w tej kwestii do żadnego innego aktu powstał problem, kto tak naprawdę musi powoływać radę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00