Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-10-30

Dane ZUS pod lupą CBA

Dzięki rozporządzeniu premiera CBA uzyskało bezpośredni dostęp do danych 25 mln płatników ZUS.

Michał Piekarski

Na mocy art. 22 ust. 4 ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, w zakresie swojej właściwości CBA może zbierać i korzystać ze wszelkich niezbędnych danych osobowych, w tym również, jeżeli jest to uzasadnione charakterem realizowanych zadań, danych wskazanych w art. 27 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Przepis upoważnia więc do pozyskiwania także tych najpilniej strzeżonych informacji dotyczących m.in. przekonań religijnych, stanu zdrowia czy życia seksualnego. Jako że działania ABW czy CBA, zgodnie z art. 43 ustawy o ochronie danych osobowych, są wyłączone z mocy obowiązywania klauzuli ochronnej, antykorupcyjna policja może swobodnie korzystać z danych uzyskanych w wyniku wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych jako uprawniona do tego służba państwowa. Jednak pozyskanie takich informacji może nastąpić jedynie na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez szefa CBA okazanego przez funkcjonariusza wraz z legitymacją służbową (art. 22 ust. 5 ustawy o CBA). Tak więc biuro antykorupcyjne może mieć wgląd do informacji przetwarzanych np. przez Centralny Rejestr Ubezpieczonych lub Centralny Rejestr Płatników Składek, aby tego jednak dokonać, musi w zgodzie z ustawą każdorazowo przedstawić odpowiednie upoważnienie szefa CBA i czekać na przesłanie danych. Ten stan prawny uległ jednak rozszerzeniu jesienią 2006 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00