comment
Artykuł
Data publikacji: 2007-02-17
OBOWIĄZKI NOWEGO PRACODAWCY
Z chwilą zatrudnienia pierwszego pracownika na przedsiębiorcę spadają nowe obowiązki zgłoszeniowe, ewidencyjne i rozliczeniowe.
Barbara Zabieglińska
specjalista ds. ubezpieczeń społecznych
Przedsiębiorca staje się pracodawcą z chwilą zatrudnienia pierwszego pracownika na umowę o pracę (nie ma znaczenia wymiar czasu pracy).
Pracodawcy prowadzą nabór pracowników według ustalonych przez siebie kryteriów. Nie mogą jednak w żadnym przypadku kierować się ustaleniami, które mogłyby dyskryminować kandydatów (np. z racji wyznania, płci czy przynależności do określonej partii). Pracodawca powinien otrzymać od kandydatów na pracowników niezbędne dane osobowe i dokumenty, tj. wypełniony kwestionariusz, świadectwa pracy z poprzednich zakładów pracy, świadectwa ukończenia szkół, kursów itp., dyplomy, wyróżnienia. Wymogi takie określa art. 22 Kodeksu pracy. Pracodawca może również żądać innych dokumentów, jeżeli odrębne przepisy tego wymagają (np. zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania określonego zawodu).
Pozostało 85% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu