Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-11-18

Pracownicy samorządowi

Pracownicy zatrudnieni w jednostkach samorządu terytorialnego mają wykonywać swoje zadania z uwzględnieniem interesów państwa oraz indywidualnych interesów obywateli. Działanie urzędnika samorządowego powinno więc być zawsze zgodne z prawem i racjonalne.

Dorota Wołoszyn
Pracownicy samorządowi stanowią szczególną grupę, której status reguluje kompleksowo i odmiennie od powszechnego prawa pracy ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm. - zwana dalej ustawą o p.s.). Kodeks pracy jest w przypadku tej grupy pracowników regulacją pomocniczą, której przepisy stosuje się odpowiednio w sprawach nieuregulowanych w ustawie (art. 31 ust. 1 ustawy o p.s.).
Podstawowym kryterium wyróżniającym pracowników samorządowych jest miejsce zatrudnienia.
Według przepisów ustawy pracownikiem samorządowym jest osoba zatrudniona w:
• urzędzie marszałkowskim, wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,
• starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych,
• urzędzie gminy, w jednostkach pomocniczych gminy oraz w gminnych jednostkach i zakładach budżetowych,
• biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
• biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Status pracownika samorządowego jest dodatkowo uzależniony od spełnienia wymogów zawartych w art. 3 ustawy o p.s.
Wskazanym podmiotom, w których zatrudniani są pracownicy samorządowi, ustawa przyznaje status pracodawców samorządowych (art. 4). W ustawie dokonano jednak rozróżnienia pracodawców od podmiotów, które uprawnione zostały do dokonywania w imieniu pracodawców samorządowych czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
Na podstawie art. 1 a ustawy o p.s. jej przepisy nie znajdują zastosowania do pracowników, których status regulują przepisy odrębne.
Formy zatrudnienia
Ustawa o p.s. przewiduje cztery podstawy zatrudnienia omawianej grupy pracowników: wybór, mianowanie, powołanie oraz umowę o pracę.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00