Data publikacji: 29.06.2018
Reprezentacje pracowników. Europejskie rady zakładowe
Ewa Podgórska-Rakiel
Dyrektywa 94/45/WE w sprawie ustanowienia Europejskich Rad Zakładowych regulująca procedurę informowania i prowadzenia konsultacji z pracownikami w przedsiębiorstwach o skali transeuropejskiej została przyjęta przez Radę Unii Europejskiej 22 września 1994 r. (DzUrz 1994, L 254). W Polsce przedstawicielstwo pracowników nazwane europejską radą zakładową zostało ustanowione ustawą z 5 kwietnia 2002 r. o europejskich radach zakładowych, zwanej dalej e.r.z. (DzU nr 62, poz. 556 ze zm.). Ustawa ta określa zasady tworzenia i funkcjonowania europejskich rad zakładowych oraz sposoby informowania pracowników i konsultacji z nimi w przedsiębiorstwach i grupach przedsiębiorstw, których działalność ma zasięg wspólnotowy, w celu realizacji prawa pracowników do informacji i konsultacji.
Europejska rada zakładowa to kolejny po związkach zawodowych i radach pracowników podmiot współuczestniczący w zarządzaniu przedsiębiorstwem, z tym że zakres obowiązywania ustawy o e.r.z. jest ograniczony do:
• przedsiębiorstw i grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, których zarząd centralny ma siedzibę w Polsce,
• przedsiębiorstw i grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, których zarząd centralny nie ma siedziby w państwie członkowskim, jeżeli zarząd ten wyznaczył swojego przedstawiciela z siedzibą w Polsce,
• przedsiębiorstw i grup przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, których zarząd centralny nie ma siedziby w państwie członkowskim i nie wyznaczył przedstawiciela w państwie członkowskim, jeżeli w Polsce znajduje się zakład pracy wchodzący w skład takiego przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwo wchodzące w skład takiej grupy, w których zatrudnia się największą liczbę pracowników zatrudnionych w państwach członkowskich w danym przedsiębiorstwie lub grupie przedsiębiorstw.