Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-05-27

Pracownik nie zawsze musi być posłuszny

Zasadą jest, że polecenia pracodawcy powinny być przez pracownika wykonywane. Istnieje jednak kilka wyjątków, zezwalających lub wręcz nakazujących powstrzymanie się od wykonania konkretnego polecenia służbowego.

Katarzyna Wrońska-Zblewska
Zawierając umowę o pracę, pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Obowiązkowi temu odpowiada po stronie pracodawcy obowiązek zapłaty umówionego wynagrodzenia (art. 22 § 1 k.p.). Obowiązek wykonywania pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem jest doprecyzowany przez przepisy art. 100 k.p. Nakłada on na pracownika wiele dodatkowych obowiązków, w tym obowiązek sumiennego i starannego wykonywania swojej pracy oraz stosowania się do poleceń przełożonych, jeżeli nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Polecenia służbowe stanowią konkretyzację zadań wynikających z treści umowy o pracę. Określają one m.in. sposób wykonania umówionej pracy, terminy na jej wykonanie lub miejsce jej wykonania.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00