comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-05-13
Ochrona danych osobowych w zakładzie pracy
Problematyka ochrony danych osobowych jest w ostatnim czasie przedmiotem wyjątkowo licznych publikacji (również na łamach „Serwisu PP” niejednokrotnie nawiązywaliśmy do tego tematu, m.in. w artykule „Granice prywatności w miejscu pracy” nr 10 z 7 marca 2006 r.).
Jakub Kaniewski
Zaczęto przywiązywać coraz większą wagę do tego niezwykle wrażliwego tematu. W niniejszym opracowaniu znajdą Państwo odpowiedź na pytanie, jak powinien wyglądać system prawidłowej ochrony danych osobowych pracowników w zakładzie pracy, jakie dane osobowe pracodawca może pozyskiwać od swoich pracowników i w jakim zakresie je wykorzystywać.
Prawidłowe zrozumienie prezentowanej tematyki należy rozpocząć od wyjaśnienia podstawowych pojęć z zakresu danych osobowych oraz wskazać akty prawne, które regulują to zagadnienie.
Obok ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm. - zwanej dalej uodo albo ustawą) przepisy odnoszące się do tematu niniejszego opracowania zawierają przede wszystkim:
• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (DzU nr 100, poz. 1024),
• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru zgłoszenia zbioru danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (DzU nr 100, poz. 1025),
oraz inne przepisy z zakresu prawa pracy, z których wynika obowiązek podania danych, m.in.:
• przepisy aktów prawnych, wprowadzające warunki zatrudnienia lub wymóg przeprowadzenia konkursu (np. ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych - DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.),
• Kodeks pracy, przede wszystkim art. 221,
• rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.), dalej rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej, wydane na podstawie delegacji art. 298 k.p.
Pozostało 96% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right