comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-02-11
Pracodawca przed sądem pracy. Rozdział III. Postępowanie pojednawcze
Beata Superson-Polowiec, Tomasz Pogoda
Zgodnie z art. 243 k.p. zarówno pracodawca, jak i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu wynikającego ze stosunku pracy.
Cel postępowania pojednawczego
Ugodowe rozstrzyganie sporów służy niewątpliwie kontynuowaniu należytej współpracy między stronami. W tym celu pracodawca i pracownik mogą korzystać zarówno z instytucji i mechanizmów znanych prawu cywilnemu, jak i prawu pracy.
W intencji ugodowego załatwienia sporu pracownik może przed skierowaniem określonej sprawy na drogę sadową zażądać wszczęcia postępowania przed zakładową komisją pojednawczą (art. 242 § 2 k.p.). Uprawnienie takie ma charakter fakultatywny i przysługuje wyłącznie pracownikowi, ponadto warunkiem niezbędnym do realizacji tego uprawnienia jest to, aby u danego pracodawcy komisja taka funkcjonowała. Komisja pojednawcza jest obligatoryjnym organem mediacyjnym. Jej funkcjonowanie u pracodawcy nie jest obowiązkowe, zależy jedynie od woli stron mogących ją powołać do życia, a jej zadaniem jest dążenie do zawarcia ugody przez strony sporu. Ma na celu umożliwić stronom polubowne zakończenie istniejącego między nimi sporu.
Pozostało 90% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right