Data publikacji: 31.07.2003
Podróże służbowe
Przepisy nowych rozporządzeń dotyczące podróży służbowych krajowych i zagranicznych przewidują minimalne uprawnienia pracowników odbywających delegacje. Pracodawcy mogą je zwiększać.
1 stycznia 2003 r. weszły w życie dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej regulujące wysokość należności za krajowe i zagraniczne podróże służbowe pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej. Są to:
• rozporządzenie z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990) oraz
• rozporządzenie z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991).
Warunki ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. (Dz.U. Nr 27, poz. 271). Przepisy wydane przez ministra właściwego do spraw pracy mają głównie zastosowanie do:
• pracowników państwowych jednostek sfery budżetowej, takich jak:
- jednostki budżetowe,
- zakłady budżetowe,
- gospodarstwa pomocnicze;
• pracowników samorządowych jednostek sfery budżetowej, których status prawny reguluje ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 42, poz. 1593 ze zm.) bądź inne przepisy szczególne.
Pracodawcy prywatni
Pracodawcy spoza sfery budżetowej (np. przedsiębiorstwa, spółki, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej) mogą ustalać we własnym zakresie warunki wypłacania pracownikom należności z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju lub poza granicami kraju w drodze postanowień: