Data publikacji: 05.06.2003
Zanim sprawa trafi do sądu
Zarówno pracodawca, jak i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu wynikającego ze stosunku pracy.
Spory ze stosunku pracy rozstrzygane są w postępowaniu sądowym, jednak przed skierowaniem sprawy na tę drogę pracownik może żądać wszczę-cia postępowania przed komisją pojednawczą (jeżeli taka u danego pracodawcy działa). Uprawnienie to ma charakter fakultatywny i przysługuje wyłącznie pracownikowi. Zadaniem komisji jest dążenie do zawarcia ugody przez strony sporu. Nie jest ona organem wymiaru sprawiedliwości i nie jest władna samodzielnie rozstrzygnąć spraw spornych z zakresu prawa pracy. Ma natomiast umożliwić stronom polubowne zakończenie istniejącego między nimi sporu.
Powołanie komisji pojednawczej
Przepisy w żaden sposób nie ograniczają możliwości powoływania komisji pojednawczych, dlatego mogą być tworzone u każdego pracodawcy, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej czy liczby zatrudnianych pracowników.