Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-05-08

Odmowa wykonania polecenia pracodawcy

Pracownik, który rozpoczyna pracę, zobowiązuje się do świadczenia określonej pracy na rzecz pracodawcy. Oznacza to, że wykonuje pracę pod jego kierownictwem i musi wykonać jego polecenia.

Jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Wskazuje na to wprost art. 100 § 1 k.p. Natomiast naruszenie tego obowiązku i nieuzasadniona odmowa wykonania polecenia przełożonego może skutkować wypowiedzeniem umowy o pracę lub w szczególnych przypadkach nawet jej rozwiązaniem bez wypowiedzenia.
Podporządkowanie pracownika
Stosunek pracy charakteryzuje się podporządkowaniem pracownika względem pracodawcy w ramach procesu świadczenia pracy. Wskazuje na to między innymi art. 22 § 1 k.p. Uznać należy, że użyte w tym przepisie wyrażenie „ pod kierownictwem” ma ten sam zakres znaczeniowy co pojęcie „podporządkowanie” i koresponduje z treścią art. 100 § 1 k.p. wyraźnie przewidującego obowiązek stosowania się do poleceń przełożonych. To podporządkowanie pracownika stanowi jedną z cech odróżniających stosunek pracy od umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia lub umowy o dzieło), które są pozbawione tego elementu.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00