comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-05-08
Odmowa wykonania polecenia pracodawcy
Pracownik, który rozpoczyna pracę, zobowiązuje się do świadczenia określonej pracy na rzecz pracodawcy. Oznacza to, że wykonuje pracę pod jego kierownictwem i musi wykonać jego polecenia.
Jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Wskazuje na to wprost art. 100 § 1 k.p. Natomiast naruszenie tego obowiązku i nieuzasadniona odmowa wykonania polecenia przełożonego może skutkować wypowiedzeniem umowy o pracę lub w szczególnych przypadkach nawet jej rozwiązaniem bez wypowiedzenia.
Podporządkowanie pracownika
Stosunek pracy charakteryzuje się podporządkowaniem pracownika względem pracodawcy w ramach procesu świadczenia pracy. Wskazuje na to między innymi art. 22 § 1 k.p. Uznać należy, że użyte w tym przepisie wyrażenie „ pod kierownictwem” ma ten sam zakres znaczeniowy co pojęcie „podporządkowanie” i koresponduje z treścią art. 100 § 1 k.p. wyraźnie przewidującego obowiązek stosowania się do poleceń przełożonych. To podporządkowanie pracownika stanowi jedną z cech odróżniających stosunek pracy od umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia lub umowy o dzieło), które są pozbawione tego elementu.
Pozostało 84% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka