Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 29/2002 z 21.07.2002, str. 30
Data publikacji: 01.07.2018
Emerytura w systemie zaopatrzenia emerytalnego
Emerytura jest świadczeniem przewidzianym dla pracowników, którzy osiągnęli wiek wskazany w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i legitymują się odpowiednim stażem pracy.
Anna Michalska
Powszechnie obowiązujący wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Ponadto wymaga się udowodnienia okresu składkowego i nieskładkowego wynoszącego co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 dla mężczyzn. Przy ustalaniu emerytury nie jest istotne, jak długi okres upłynął od dnia zaprzestania wykonywania pracy do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego.
Przepisy ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118 ze zm.) przewidują możliwość skorzystania przez pracowników urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. z wcześniejszej emerytury.