Data publikacji: 18.04.2002
Zakaz konkurencji - opodatkowanie i ubezpieczenie
Umowy dotyczące zakazu konkurencji mogą przynosić określone przychody pracownikowi objętemu tym zakazem. Tak jak inne dochody podlegają one obciążeniom daninami publicznymi.
Paweł Ziółkowski
Biuro Doradztwa Gospodarczego
W celu zabezpieczenia swoich interesów pracodawca może zawrzeć z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji, która powinna być zawarta w formie pisemnej. Podstawowe zasady związane z zakazem konkurencji normuje Kodeks pracy. Zgodnie z art. 1011 § 1 k.p., w zakresie określonym w takiej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie (umowa o dzieło, zlecenie itp.) na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Za złamanie zakazu konkurencji pracownik ponosi odpowiedzialność finansową. Pracodawca, który poniesie szkodę wskutek naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika wyrównania tej szkody na podstawie przepisów art. 114 i nast. k.p. Pracownik zobowiązany jest wówczas do zapłacenia odszkodowania w wysokości równej poniesionej szkodzie przez pracodawcę, nie wyższej jednak niż 3-krotność miesięcznego wynagrodzenia. Jeżeli szkoda została wyrządzona umyślnie, wówczas pracodawcy należy się odszkodowanie w pełnej wysokości.