Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-04-12

Trwałość decyzji administracyjnych wydawanych przez ZUS - cz. 2

Trwałość decyzji administracyjnych wydawanych przez ZUS (cz. II)

Krzysztof Makowski

Artykuł 123 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nakazuje stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach nie uregulowanych przez ustawę. Nie zawsze możliwe jest „gładkie” przełożenie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego na realia „zusowskie”.

Zgodnie z art. 156 k.p.a. organ administracji państwowej stwierdza nieważność decyzji, która:

1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości; w przypadku wydawanych przez ZUS decyzji będzie tu chodziło o właściwość miejscową (np. decyzję wydała jednostka organizacyjna ZUS niewłaściwa z uwagi na siedzibę płatnika składek) oraz o właściwość rzeczową (np. ZUS wydał decyzję leżącą w kompetencjach urzędu gminy),

2) została wydana bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa, np.:

ä

 brak podstawy prawnej, który zachodzi w szczególności, gdy:

4

 decyzja została wydana na podstawie przepisu samoistnego aktu prawnego (nie będącego ustawą ani aktem wydanym na podstawie delegacji ustawowej),

4

 decyzję wydano w sprawie, w której prawa i obowiązki powstają z mocy samego prawa, bez potrzeby ich stwierdzania lub konkretyzacji w decyzji,
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00