Artykuł
Umowa agencyjna na nowo - cz. 1
Umowa agencyjna na nowo (cz. I)
Piotr Hanusek
Agent to osoba, która w ramach zawartej umowy zobowiązuje się do znalezienia klientów na określoną usługę lub wyrób. Z pośrednictwa agentów najczęściej korzystają firmy ubezpieczeniowe oraz świadczące usługi w zakresie turystyki, reklamy i promocji.
Na podstawie przepisów ustawy z 26 lipca 2000 r. o zmianie ustawy Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 74, poz. 857) dokonano nowelizacji przepisów dotyczących umowy agencyjnej oraz wprowadzono do Kodeksu cywilnego przepisy o umowie leasingu.
Przepisy te obowiązują od 8 grudnia 2000 r. i są istotne dla pracodawców działających przez agentów oraz tych, którzy finansują swoją firmę kapitałem obcym, korzystając z możliwości, które stwarza umowa leasingu.
Umowa agencyjna istota i charakter prawny
Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga niejednokrotnie wielu złożonych czynności prawnych, których dokonywanie może być powierzone agentowi działającemu jako przedstawiciel pracodawcy lub pośrednik w umowach, w których sprzedającym towar lub usługę jest pracodawca.
Istota umowy agencyjnej polega na tym, że agent zobowiązuje się w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa do stałego pośredniczenia w zawieraniu umów na rzecz dającego zlecenie albo do zawierania umów w jego imieniu (art. 758 k.c.).
-
keyboard_arrow_right