Artykuł
Obowiązki pracodawców wobec ZUS
Obowiązki pracodawców wobec ZUS
Kontynuując cykl naszych artykułów, przypomnimy dziś Państwu najważniejsze obowiązki płatników składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedstawimy również zmiany wynikające z ostatniej nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, mające duże znaczenie dla pracodawców.
Zgodnie z ustawą z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 138, poz. 887 ze zm.) każda osoba objęta obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych. Obowiązek zgłoszenia spoczywa przede wszystkim na płatnikach składek, czyli na pracodawcach.
Płatnik składek zobowiązany jest zgłaszać osoby podlegające ubezpieczeniom społecznym w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tym samym terminie płatnik musi dokonać zgłoszenia zmian dotyczących danych osoby ubezpieczonej (np. zmiana dowodu osobistego, zmiana Kasy Chorych, zmiana adresu zamieszkania lub zameldowania) oraz zgłoszenia wyrejestrowania osoby, w stosunku do której wygasł tytuł ubezpieczenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right