comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-07-01
Współpraca zakładów ubezpieczeń z bankami - możliwości i korzyści
Ubezpieczenia finansowe: W ostatnich kilku latach można zauważyć wyraźne zmiany w strategii produktowej banków. Celem wielu z nich jest zahamowanie odpływu klientów, którzy dla wyższych stóp zwrotu rezygnują z tradycyjnych lokat bankowych. Wyjściem z tego impasu jest zwrot banków w kierunku działalności ubezpieczeniowej w celu wykorzystania poszczególnych mechanizmów asekuracyjnych do urozmaicenia i uatrakcyjnienia tradycyjnej oferty. Również ubezpieczyciele widzą szansę na podniesienie atrakcyjności swojej oferty we włączeniu niektórych usług świadczonych dotychczas przez banki.
Stopniowo od wielu lat zwiększał się w ubezpieczeniach gospodarczych udział ubezpieczeń na życie, co wywierało stabilizujący wpływ na rozwój całego sektora ubezpieczeń. Średnio w ostatnich latach ich udział w portfelu sektora przyrastał co roku o blisko 2% i w 2001 r. wyniósł 41,4%, a w 2003 r. wzrósł do poziomu 45%.
Poważnym i niepokojącym problemem jest obserwowane od dwóch lat zjawisko wzmożonych rezygnacji z polis ubezpieczeń na życie. Wynika to z faktu rozczarowania wielu osób zbyt niskimi stopami zwrotu z tych polis bądź niezrozumienia w momencie podejmowania decyzji zasad funkcjonowania tych ubezpieczeń. Duży wpływ na to zjawisko miało też pogorszenie się sytuacji materialnej wielu osób. Z danych liczbowych wynika, że w 2001 r. zamknięto blisko 834 tys. polis, z czego 411 tys. to polisy ubezpieczeń grupowych, a 422 tys.1 to polisy indywidualne. Zbliżona skala rezygnacji była w 2002 r. Nie jest to zjawisko dramatyczne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że na koniec 2001 r. nadzór odnotował 10,2 mln czynnych polis na życie, z czego 6,6 mln były to polisy zbiorowe, a 3,6 mln polisy indywidualne. Chodzi jednak o to, że liczba rezygnacji uległa zwiększeniu w stosunku do ubiegłych lat2.
W związku z tym, mając na uwadze mało optymistyczne prognozy dotyczące rozwoju rynków finansowych, jak również wzrostu zamożności społeczeństwa, zakłady ubezpieczeń zaczynają usilnie poszukiwać nowych kanałów dystrybucji w celu zaktywizowania poziomu sprzedaży. Od kilku lat w Polsce, a od kilkunastu w Europie Zachodniej szansę zaktywizowania sprzedaży ubezpieczeń, zwłaszcza tych na życie, upatruje się we wspólnych przedsięwzięciach bankowo-ubezpieczeniowych, tzw.
Pozostało 93% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right