comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-06-28
Ubezpieczenia społeczne pracowników delegowanych do różnych krajów Unii Europejskiej
Pracownicy delegowani: Prawo unijne pozwala na stosowanie polskich przepisów prawnych w zakresie zabezpieczenia społecznego w przypadku, gdy polski pracownik będzie czasowo (nie dłużej niż przez 12 miesięcy) wykonywać pracę za granicą - na terytorium jednego z państw UE. Zastosowanie polskich przepisów będzie się odbywać na podstawie wystawionego i poświadczonego przez polską instytucję (oddział ZUS) formularza E101.
Praca Polaków w krajach unijnych odbywa się najczęściej na podstawie skierowania przez polskie firmy świadczące usługi za granicą. Przed wejściem Polski do Unii sprawy te regulowały konwencje i umowy międzynarodowe w zakresie zabezpieczenia społecznego. Polska była stroną takich umów z Austrią, Belgią, Czechami i Słowacją, Francją, Grecją, Hiszpanią, b. Jugosławią (w tym kontekście chodzi o Słowenię), Luksemburgiem, Niemcami oraz Węgrami (opracowanie na temat ogólnych zasad ubezpieczeń społecznych pracowników delegowanych w Unii Europejskiej zamieściliśmy w „Serwisie FK” nr 28-29 z br.). W tym artykule przedstawiamy informacje o przejściu ze stosowania poszczególnych umów międzynarodowych na prawo unijne.
Pozostało 84% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka