Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-07-27

Czy franchising się opłaca - skutki prawne i finansowe

Nowoczesne formy prowadzenia działalności: Franchising to metoda prowadzenia działalności gospodarczej polegająca na odpłatnym udostępnieniu przepisu na opłacalne prowadzenie działalności. Z formą tą wiąże się wiele korzyści, jednak nie można zapominać także o istniejących zagrożeniach. Zastanawiając się lub już prowadząc działalność w tej dość złożonej formie trzeba zwrócić szczególną uwagę na prawidłowość rozliczeń VAT oraz podatku dochodowego.
Franchising to metoda prowadzenia działalności gospodarczej polegająca na odpłatnym udostępnieniu przepisu na osiągnięcie sukcesu w biznesie. Podmiot udostępniający swoją wiedzę (franczyzodawca) zawiera umowy z wieloma odbiorcami. W efekcie stworzona zostaje sieć złożona z wielu przedsiębiorców, działających w różnych formach prawnych, w wielu miejscowościach, ale oferujących identyczne towary lub usługi zdefiniowane standardami określonymi przez franczyzodawcę. Rola franczyzodawcy nie kończy się na udostępnieniu swojej wiedzy. Sprawuje on także kontrolę nad działaniami podmiotów, którym ją udostępnił.
Umowa franchisingowa jest narzędziem prawnym pozwalającym na realizację powyższego celu. Istota franchisingu powinna być analizowana z punktu widzenia organizatora sieci oraz nabywcy franczyzy (franczyzobiorcy).
Korzyści i zagrożenia franchisingu
Przedsiębiorca planujący ekspansję przez utworzenie sieci ma do wyboru franchising albo wyodrębnienie wewnątrz własnego przedsiębiorstwa filii lub oddziałów. W drugim przypadku oddziały i filie są wyodrębnione jedynie organizacyjnie, a nie prawnie. W obu przypadkach jednostki wchodzące w skład sieci oferują identyczne towary i usługi podlegające tym samym standardom kontroli jakości. Prowadzenie szkoleń personelu, promocja i reklama mogą być tak samo skuteczne. Budując sieć, na którą złożą się filie i oddziały, przedsiębiorca, w odróżnieniu od metody opartej na franchisingu, ponosi pełen koszt jej utworzenia oraz ryzyko niepowodzenia.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00