Data publikacji: 25.10.2003
Wykazywanie w sprawozdaniu finansowym skutków zaniechania określonej działalności
Zaprzestanie prowadzenia działalności: Istnieje potrzeba oddzielenia w sprawozdaniu finansowym informacji na temat działalności kontynuowanej i działalności, z której jednostka się wycofuje. Rachunkowe skutki takich działań przedstawia MSR 35 „Działalność w trakcie zaniechania”.
Rozwój jednostki gospodarczej łączy się nie tylko z podejmowaniem nowych dziedzin działalności, ale również z rezygnacją z niektórych dotychczas prowadzonych rodzajów aktywności. Proces „wygaszania” określonego zakresu działalności wpływa, niekiedy bardzo znacząco, na kształtowanie się przychodów i kosztów jednostki oraz na wartość i strukturę jej aktywów i pasywów. Stąd potrzeba oddzielenia w sprawozdaniu finansowym informacji na temat działalności kontynuowanej i działalności, z której jednostka się wycofuje. Pozwala to bowiem użytkownikom sprawozdania na bardziej trafną ocenę dotychczasowej pracy jednostki oraz przewidywanie jej możliwości rozwojowych.
Regulacje zawarte w ustawie o rachunkowości
Potrzeba informowania o tzw. działalności w trakcie zaniechania wynika z przepisów ustawy o rachunkowości. W art. 47 ust. 3 tej ustawy stwierdza się, że w przypadku gdy jednostka przewiduje zaprzestanie określonego zakresu działalności mającego wpływ na przychody i koszty przyszłych okresów sprawozdawczych, przy zachowaniu zasady kontynuacji - odpowiednie przychody i koszty z tym związane należy wykazać odrębnie od przychodów i kosztów działalności kontynuowanej. Ustawa nie precyzuje, co należy rozumieć przez przewidywane zaprzestanie określonego zakresu działalności, nie wyznacza też metody wyodrębnienia zakresu działalności.