Data publikacji: 11.10.2003
Przygotowanie i przeprowadzenie inwentaryzacji - z doświadczeń biegłego rewidenta
Przygotowanie do inwentaryzacji: Organizacja i przebieg inwentaryzacji jest uzależniony głównie od specyfiki prowadzonej działalności i technologii procesu produkcyjnego. Aby prawidłowo i terminowo przeprowadzić inwentaryzację, osoba odpowiedzialna za rachunkowość powinna właściwie ją zaplanować.
Jednostki mają obowiązek przeprowadzić na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację wszystkich składników aktywów i pasywów. Ma ona za zadanie potwierdzenie i urealnienie na dzień bilansowy ich wartości wynikających z ksiąg rachunkowych jednostki ze stanem rzeczywistym.
Zakres, terminy i częstotliwość inwentaryzacji zostały uregulowane w art. 26 ustawy o rachunkowości. W rozdziale trzecim ustawy o rachunkowości, pt. „Inwentaryzacja”, nie określono jednak metod, organizacji i sposobów dokumentowania inwentaryzacji. Zagadnienia te powinny być unormowane przez kierownika jednostki oraz stanowić jeden z elementów zasad (polityki) rachunkowości.